divendres, de novembre 11, 2005

Sobre Cinema... 2

Després d’uns dies sense dir res..., fent diumenge he trobat un altre escrit sobre cinema del maig del 2003 que m’agradaria publicar. Passats els dies dels festivals de cine de temporada, l’altre dia vaig anar a veure Match Point de Woody Allen, i cal dir que va ser una alegria; vaig sortir content del cine, cosa que passa molt de tant en tant. Però bé, ja parlarem del Sr. Allen un altre dia. L’escrit que presento parla de David Mamet, però més que això, és un discurs sobre cine que us presento per si a algú li sembla interessant, per tenir-lo guardat sense profit, prefereixo deixar-lo exposat a crítica. Fins ara.

EL ÚLTIMO GOLPE (HEIST), de David Mamet

Ahir vaig veure l’últim cop fílmic d’aquest director, i vaig sortir havent gaudit, cosa que em succeeix poques vegades en els nostres dies. Com sempre que m’entusiasmo, portat pel defecte vocacional, em vaig posar a llegir les crítiques corresponents per tal de comparar els diferents criteris. El resultat ha estat en blanc i negre. Per una part elogis i per l’altra desaprovació. Mamet arriba als nostres cines amb un film delitablement frenètic, de tall clàssic i senzillament virtuós. Aquest cop el director ens presenta les seves habilitats dins un marc de thriller equilibradament mesurat, on el bon espectador pot endinsar-se sense patir manca de respecte i deixar-se endur amb confiança, per gaudir d’allò que en diem pròpiament cinema. “El último golpe” és un bon exemple de com fer cinema de debò sense haver de donar-se-les de transcendental, ni haver de rebentar cinc-cents cotxes per mantenir l’atenció de l’espectador. El nostre director se’ns presenta mil·limètric aconseguint la invisibilitat. El joc veritat-mentida de la pel·lícula va guiant l’espectador cap a la recerca del bon professional. Amb diàlegs precisos, Mamet estalvia lletra per mostrar el més possible en imatges.

Joe Moore (Gene Hackman) és un professional del robatori amb un passat incert, d’antecedents militars i tan dur que les ovelles el conten a ell a l’hora d’anar a dormir. Bergman (Danny DeVito), és el contacte d’en Moore per cobrar la mercaderia robada, i en comptes de ser lladre, ell és un estafador, o sigui, un lladre amb males arts. Aquí tenim dos bàndols, el dels lladres professionals i el dels lladres corruptes, i una pregunta: què diferencia el professional del corrupte? ...la confiança. Bobby Blane (Delroy Lindo) i Pinky Pincus (Ricky Jay) són els companys d’un equip de professionals que confien els uns amb els altres, que han madurat junts a força de treball, rigor i honestedat. Jimmy (Sam Rockwell) és el nebot inexpert format al costat corrupte, que peca d’adolescent sentint-se massa capaç, en un món que encara li va gran. Fran Moore (Rebecca Pidgeon) és la víctima, és el professional que acaba cedint cap al cantó fàcil per falta de maduresa, per por; amb la conseqüent pèrdua de confiança i afavoriment de la corrupció. Mamet fa un film sobre l’home digne, incapaç de sentiments baixos, que s’esforça per fer el millor possible la seva feina i així sentir-se noble. Cal destacar el final de Pinky Pincus, que dóna la seva vida pel que creu, salvant la vida del que anomena les noves generacions, que se’ns presenta en la petita neboda. En definitiva, qui no s’esforça no en treu fruit. El director ens recorda que ens hem d’esforçar per fer el millor possible la nostra feina, perquè sinó el mèrit desapareix. Com ho fa?

M’agradaria cridar l’atenció sobre l’atrezzo, aquells objectes que juguen un paper dins l’acció amb més o menys importància com poden ser pistoles, cafès, joies, etc. Ara bé, quan un objecte pren rellevància sobre els altres i es repeteix constantment, com qui no vol la cosa, poden passar dues coses: o que no tingui importància, cosa que representaria una manca de rigor del director, o que sí que la tingui, fet que significaria que el director vol dir alguna cosa amb això. Quan un director puntualitza el seu film així tenim el que es diu un leiv motiv, i Mamet ens guia visualment estalviant-se diàlegs amb el seus objectes, fent cinema; el que diem que són imatges en moviment. Del fumar s’han dit coses, però d’entre moltes, que calma els nervis. La pel·lícula parla de “cigarrillus”, tant, que arrenca aquesta amb l’encesa d’un cigarro, per part de Fran Moore (Rebecca Pidgeon), la qual acabarà traint al grup. Tres cigarros m’agradaria destacar al film, un per cada personatge que no és capaç d’aguantar la pressió. El cigarro més gran és el ”puro” que es fuma Bergman (Danny DeVito) quan creu que pot enganyar a Joe Moore (Gene Hackman) quan aquest va a cobrar per les joies del primer assalt.

Bergman fuma, intenta sortir-se amb la seva enganyant en Joe, però està nerviós, no es pot contenir i Mamet li fa fumar un bon cigar per plasmar de què va la pel·lícula. El film va d’estar a l’alçada del que un es proposa, si un està segur del que fa no li caldrà fumar. Joe s’ensuma la traïció i decideix no continuar amb el pla. A partir d’ara Bergman no tornarà a fumar perquè sap que Joe és un professional, molt allunyat del que ell és (que és un estafador) i intentarà calmar els seus nervis menjant galetetes (no sé dir si dolces o salades), però que no serviran de res, perquè no hi ha prou amb voler ser un professional, s’ho ha de guanyar un, treballant. El film segueix i Jimmy ha entrat dins el grup. A la sequència del cotxe patrulla, Bobby i Pinky li diuen que no fumi; Mamet continua recalcant. Més tard, en Jimmy, havent estabornit en Joe, creu haver-lo enganyat, i es posa una cigarreta a la boca quan escapen amb la grua, però l’enganyat ha estat ell, ja que dins el cotxe no hi ha el que ell s’espera. El director ens diu: si fumes estàs perdut. Tant guia la pel·lícula el tema del fumar, que en el moment en què Bergman posa entre l’espasa i la paret a Joe, aquest li pregunta si pot fumar una última cigarreta (sona molt típic, però no!), i què li respon Bergman que es mor d’enveja pel respecte que te cap en Joe? Li respon (a la versió original): tu no fumes!!!! (i semblava que Mamet se les donava de llest!) L’últim cigarro se’l fuma Fran tancant la pel·lícula, quan creu que finalment ha escollit el millor camí havent mirat només per ella, robant la furgoneta equivocada.

Aquest i d’altres elements doten de vida els personatges d’una pel·lícula ben feta, i és tot el conjunt el que condiciona que un film sigui bo o dolent. M’agradaria remarcar la seqüència, cap al final, dels dos amics acomiadant-se, que saben que no es tornaran a veure, i que tot i així segueixen rigorosament hieràtics el pla que encara ha d’acabar, acomiadant-se sense fer-ho. Estic segur que en d’altres condicions s’haurien fet una bona abraçada. Mamet va marcant les pautes amb una bona batuta de director, i després d’uns 109 minuts, ens regala el somriure d’un Gene Hackman impecable, que fins i tot ens talla fent una fossa en negre final.

Per acabar aquesta petita crítica, que de segur es podria ampliar més i més, voldria entusiasmar l’espectador perquè gaudeixi el cinema com el que és: el treball d’algú cap a algú altre. El treball d’un director per mostrar quelcom a l’espectador, amb respecte i sinceritat fent la feina el millor possible. No ens tornem capritxosos demanant que facin les pel·lícules al nostre gust, perquè això és tota una utopia. Valorem el que ens ofereixen i distingim humilment el bon ofici del dolent, intentant pugnar per un cinema cada cop millor. Si algú no havia reparat en el que he explicat, el convido a buscar “cigarrillus” en comptes de parar-se, com fan alguns, a buscar pífies (errors de continuïtat); estic segur que un se sentirà més joiós fent-ho i gaudirà d’aquest gran art que és el cinema.

10 Comments:

At dijous, 24 de novembre, 2005, Anonymous Anònim said...

¡Veo que has vuelto, campeón!. Así me gusta, que renazcas de tus cenizas. Por lo menos, te seguiremos leyendo, cosa que tú no haces, o que no sabes hacer. Aplícate, porque deberías saber que quien escribe en los blog's, no tiene porqué escribirlo todo, y si estudias filosofía, tambien deberías saber que es bueno no decirlo todo (o decirlo a medias), y por ende, dejar que el lector sea quien termine pensandolo. ¡No ves que es demasiado fàcil dejàrtelo todo mascado, niñato!

 
At dijous, 24 de novembre, 2005, Blogger Mlavix said...

Bé, ja veig que vas millorant els teus modals. Personalment és tot un repte intentar esbrinar la teva aflicció mental. Ara que comences a escriure més pausadament i intentant fer-te entendre, això comença a ser una altra cosa. Tot i això, t'haig de confessar que no sé quin cony de problema tens amb la lectura o no sé quins intríngulis amb la interpretació del lector. Si encara arrossegues un "cert" rencor per la meva interpretació del teu escrit, ja et vaig dir al post que és cosa teva, tu veuràs que vols fer per refer-te. Respecte a mi, pots fer tots els comentaris que vulguis mentres no tornis a fregar la ratlla de l'insult; el terme "niñato" d'avui, me'l prenc com a victòria personal.

Fins ara Pàrker, ens llegim.

PD: prefereixo anomernar-te Pàrker, és més visual, m'ajuda a "imagine-rte".

 
At divendres, 25 de novembre, 2005, Anonymous Anònim said...

¡Cuàn jodido es que te den a ti de la misma medicina, muchachote!. El problema no es ni mío ni de los demàs. El problema eres tu, que no sabes leer entre líneas lo que dicen los grandes maestros. De momento, aprende, que no te queda nada. Y a ver si, como mínimo, tienes la educación de responder en castellano a quien todavía no sabe el catalàn (todo se andarà, no te preocupes). Si no te importa, a ti te bautizaré como Goebels. ¿Te parece bien la idea, majete?. ¿Nos comportamos de verdad como personas, o seguimos utilizando la filosfía para hacer el imbécil?. Tú decides.

 
At divendres, 25 de novembre, 2005, Blogger Mlavix said...

A ver Johnson, si no sabes catalán, ¿cómo es que todas las "as" de tu comentario están acentuadas del revés? Resulta que ahora la culpa será del que te traduce mis textos...Déu meu senyor!

A qui vols enganyar Perkins, als lectors? Perquè suposo que no ets tan pallús, com per creure'm imbècil de veritat; una altra cosa és que et vulguis desfogar. Que si així ho vols, potser caldrà que aclaris amb bona lletra quin és el teu problema; o si vols, ja ho explico jo, que la gent comença a preguntar qui ets. El cas és que crec que caldria fer-ho, perquè començo a agafar-li gust a això. Resulta que els teus primers comentaris estaven escrits en català, i això del rotllo "lector-enmascarado" fa força pudor. Potser caldrà que t'esforcis una mica més; ni que sigui una miqueta petitona. Bé, ho deixo, que ja resulta un abús.

Fins ara, Harrison; amb amor, Goebbels!

 
At divendres, 25 de novembre, 2005, Anonymous Anònim said...

¡Huy, huy, huy!. ¡Pero si el niño sabe enfadarse y todo!. Y yo que me pensaba que estabas hecho de otra pasta, chavalote. Pues sí, fíjate tú, que has acertado en lo de los acentos, pero que no en lo demás. Es lo que tiene que te traduzcan tus parrafadas chabacanas. Y en lo segundo, te equivocas de plano, dictador de letras. Espero poder escribir en tu sacrosanto idioma dentro de unos meses. Tendrás que esperar. ¿Vas a poder?. A ver si tienes narices de activar la censura en tu blog, campeón. Igual así consigues, al fin, escuchar sólo lo que te gusta oir a tus oidos de Narciso. Vaya cacho de Goebels que estás hecho... Qué pena de espacio absurdo perdido en una silla de una Universidad ¿privada, quizás?. Dedícate a hacer sudokus, porque como detective privado, no te ganarías ni un paquete de pipas, zoquete.

 
At divendres, 25 de novembre, 2005, Anonymous Anònim said...

Como veo que ya estás sacando el hígado por la boca, lo vamos a dejar aquí. No te quedan fuerzas ni para responder. Quizás he sido demasiado duro contigo. Tanto como lo eres tu con los demás. Espero seguir leyéndote con la misma asiduidad que antes de éste desigual combate. No me decepciones, que tambien estoy en ésto de los estudios universitarios de filosofía, y tus comentarios me van de maravilla. Espero me sepas disculpar por escribirte como anónimo. Si no lo hiciera así, igual te daba un jamacuco del susto. Es lo que tiene el no poder ser sincero con quien tienes a tu lado. Chico, perdona las molestias causadas. Una admiradora.

 
At dissabte, 03 de desembre, 2005, Anonymous Anònim said...

Salutacions Mlavix, sóc en Marvin, no m’he registrat i per això surt ‘el usuario anónimo’, però no et confonguis ‘d’anónimo’.
Mlavix crec que tens raó en que ''El último golpe'' és un bon film.
Em recorda molt, per l’ambientació, el ritme del film, la astúcia del protagonista,... a films tan mítics de Paul Newman, Robert Redfort, i aquell rosset d’un film que surt de la presó i l’espera fora una noia, els persegueixen i s’escapen amb cotxe etc,etc (pregunta d’examen, a veure si saps el nom del film i dels actors).

A més que estic d’acord en que és un bon film, també trobo molt interessant el teu anàlisis del film i els cigarrets que no m’havia parat a pensar. Segur que té més cosetes, com els film d’en Kubrick, Hitchcock, que quant les analitzes i treus les teves conclusions, encara trobes molt més interessant el film.
Ja per últim i sent el punt menys important, el qual crec que tu, mlavix, també li has de donar la mateixa ínfima importància que jo, es que has d’ignorar els comentaris que no aportin res i que faltin el respecte de la gent. És una pèrdua de temps i de malgast de neurones i pensaments en el fet de que l’hagis de contestar. No veus que t’està provocant i aconsegueix el que ell vol!
Ara segur que contestarà ( li faltarà temps), i si aporta alguna cosa interessant als comentaris del film serà ben rebut, però si continua amb la seva linea, el millor es no contestar-li.

Bé, Salut i Mlavix continua mirant films, segueix amb el teu esperit analític i sobretot escriu les teves conclusions i publica-les

Marvin

 
At dissabte, 03 de desembre, 2005, Anonymous Anònim said...

Un altre comentari...

He estat llegint des del principi fins a la fi aquest blog.

Pel que fa al filòsof Franc i els dubtes que tens, Mlavix, les dues paraules que en venen al cap són relacionades amb el film: la confiança, la sinceritat.
Un a de ser un mateix, pensar i dir el que ell creu, creient el que diu i sentint el que diu.
I no jugar amb les paraules, amb els sentiments, siguent un altaveu per a la gent com un mesies falç, un ídol de la societat, un Jimbo( The Doors) que el que ell diu va a missa i la gent el segueix cegament.
Si un es prou llest, si es prou viu, pot llegir i escoltar les paraules que s'escriuen i diuen si la persona es sincera, si et dona confiança.
Fins un altre,
Marvin

 
At dimarts, 06 de desembre, 2005, Blogger Mlavix said...

Gràcies pel teu recolzament Marvin, és tot un glop d'aire fresc. M'ha agradat la teva reflexió: "un a de ser un mateix, pensar i dir el que ell creu, creient el que diu i sentint el que diu".
Respecte a la pregunta d'examen, la peli que dius és "The Getaway" (La fugida) de Sam Peckinpah, i el rosset és l'Steve McQuenn; un dia d'aquests n'haurem de parlar.

Una abraçada, i fins ara, Xavi.

 
At dilluns, 03 d’abril, 2006, Blogger Mlavix said...

Ahir diumenge vaig tornar a veure el film a la TVE1 i a raó d'això he afegit l'esmena "a la versió original" al respecte del diàleg entre Gene Hackman i Danni DeVito. Resulta que en la versió doblada al castellà en el diàleg sobre el tabac, Bergman li respón: fumar es malo!.
No cal cometari al respecte, el doblatge és el que té, de vegades l'encerta, i la resta fa el que pot.

Una salutació.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home